Proxecto Kiribati

Esta semana es especial. Por una parte, nos estrenamos en este blog con nuestra primera entrada en gallego. Es una unidad didáctica interdisciplinar elaborada por Miriam Leirós (@miriamleiros), profesora de la escuela pública y destacada integrante de Teachers For Future Spain. Por otra, hoy es el Día Mundial del Medio Ambiente, justo las temáticas que aborda este material de primaria, al tiempo que trabaja los contenidos curriculares.

CON ESTE PROXECTO TRABALLAREMOS FUNDAMENTALMENTE ESTES CONTIDOS

CIENCIAS SOCIAIS

1. O ser humano e a Terra

– Recursos naturais: tipos de recursos.

– Contaminación: tipos, desenvolvemento sostible e non sostible.

– Cambio climático.

– Reciclaxe.

2. Factores do clima

– Temperatura.

– Precipitacións.

– Representación do clima:

 Climograma.

A paisaxe segundo o clima.

3. Xente do planeta

– Características: poboación.

– Movementos migratorios.

– Poboación española e galega.

4. Actividades económicas e sectores produtivos España e Europa

– Actividades económicas. Sectores do traballo

 

CIENCIAS NATURAIS

1. Materia e materiais (I)

– Materia e propiedades.

– Densidade e foltabilidade.

– Materias primas.

– Mezclas e separacións.

2. A enerxía

– Formas de enerxía.

– Transformación enerxía.

– Tipos enerxía.

– Calor e temperatura.

– Electricidade e magnetismo.

Al final indicamos los estándares de aprendizaje que se pueden alcanzar con esta unidad didáctica.

 

MODO DE TRABALLO

Vas ir lendo a historia de Paul, durante a lectura atoparás uns números que fan referencia a cuestións que hai que resolver, para facelo podeste servir dos temas da materia.

Todas as respostas as cuestións teñen que ser argumentadas en función os contidos que estudiamos e aprendemos. Trátase de que vexades a parte práctica de cada tema.

Como producto final das unidades debedes entregar un cartaz o folleto onde dedes argumentos para frear o quecemento global dende unha perspectiva fundamentada nos vosos coñecementos.

 

PAUL

“Paul” es el capítulo 4 del libro SOMOS EL 99%. UNA VUELTA AL MUNDO POR LA DESIGUALDAD de Marc Grañó y Gonzalo Fanjul. Editorial Alfaguara. Madrid, 2017. El cuento está reproducido con permiso del autor.

El sol está muy arriba y calienta como un horno de pan. Paul lleva unas cuatro horas en el bote, rodeado por el océano Pacífico. Pero no está solo: está con su abuelo y con su tío.

Llevan horas en alta mar. Paul está aprendiendo los secretos de la pesca artesanal (1). Es un trabajo muy duro, sobre todo cuando el sol calienta como hoy.

– Lo importante, hijo, son las corrientes- dice el abuelo, mientras sostiene uno de los hilos de seda donde están los cebos-. Hay que tenerlas controladas o puedes acabar muy lejos.

– ¡Mira, abuelo!- Paul levanta la mano y su dedo apunta a una enorme montaña de metal a lo lejos-:  ¡Un pesquero! (23, 24, 25)

– Son unos ladrones-responde su tío Jacob, con una expresión de enfado-. Ellos solos pescan casi  todos los atunes de la zona. (4)

¡Vaya! Es la primera vez que Paul ve uno. Siente una mezcla entre la sorpresa, admiración y rabia. Son los responsables de que cada vez regresen a casa a menos capturas, los que han puesto en peligro su modo de vida durante los últimos años.

– Bueno, a ver si hoy nos dejan algo y puedes aprender cómo funciona esto, hijo -le dice el abuelo, siempre intentando mostrar una sonrisa. Para él es muy importante que estas actividades, ancestrales, permanezcan frente a la pesca industrial (3).

– Toma este sedal- le dice ahora su tío-. Sostenlo fuerte, en cualquier momento puede tirar…

Y, repente, ¡un tirón! A Paul casi se le escapa e sedal.

– ¡Aguanta bien, hijo!- le grita su abuelo, mientras se levanta a ayudar a su nieto.

Paul se siente muy afortunado. Normalmente lleva unos minutos, y a veces hasta horas, que el sedal tire. Ahora, lo que tienen que hacer es aguantar el sedal y tirar poco a poco, mientras su tío espera con un arpón para capturar la presa.

Paul está emocionado. Será su primera captura junto a su abuelo. Sabe lo dificilq ue es salir a pescar en estas aguas (16). Cada vez más. Con el aumento de las temperaturas las corrientes cambian y tampoco es que los pesqueros ayuden mucho. (5, 6, 7,8)

– Ya está, ya falta poco…Falta poco…- murmura su tío, con el arpón en alto, listo para ensartar la primera presa de Paul-. ¡Ya!

Tardaron unos segundos en reaccionar tras ver lo que salió del agua. Era metálico tenía un manillar y no era un pez.

– ¡Felicidades, hijo!- dijo finalmente su abuelo con una sonrisa en la cara-.Acabas de pescar tu primera bicicleta.(2)

La mañana había acabado bastante bien. Habían logrado capturar una buena cantidad de peces, algunos cangrejos en su paso por las rocas y, bueno, una bicicleta.

El abuelo carga por la playa con un cesto repleto de peces, seguido del tío, que lleva otro con los cangrejos. Y, detras, Paul lleva su preciado tesoro.

– ¿ Qué es lo que lleváis ahí?- les pregunta la madre de Paul, cuando los ve llegar a la cabaña de la playa. Está hilando unas redes para dejarlas listas el día siguiente.

– Hija, hoy ha sido un muy buen día de pesca- responde el abuelo justo al llegar y dejar su cesto.

– ¡Ya veo! Pero ¿eso que lleva Paul es…?

– ¡Una bicicleta!- responde Paul a lo lejos, con mucho entusiasmo.

– La primera captura de tu hijo- explica el abuelo-. No hay nada como ir a pescar en aguas abiertas y  llevarte una bicicleta de regalo. Estarás orgullosa.

El abuelo se pasa la vida bromeando. Es una persona optimista. Si no fuera por él, la familia entera haría tiempo que estaría derrumbada debido a las dificultades de los últimos años para salir a pescar. Ha habido muchos monzones e inundaciones y las mareas han estado cambiando mucho (10). Por no hablar de la contaminación de muchas empresas pesqueras, que además ha provocado la disminución de los bancos de peces. Pese a todo, el hombre siempre intenta sacar una sonrisa a la familia.

– Siempre con las mismas bromas- dice el tío, finalmente- Se trata de que el chico aprenda a pescar, no ha recoger basura.

– ¡No es basura!- responde Paul, irritado por las palabras de su tío- Es una bicicleta. ¡Mi bicicleta!

– No seas tan duro con él. Es la primera vez que sale a pescar.

– Ya. ¿ Y me puedes decir qué va a hacer con ella? ¿Qué hacemos? ¿La vendemos?

– No, no. No la vendamos por favor.

– ¿Y qué quieres? ¿Nos la comemos?

– ¡Ya basta!- intererrumpe la madre-.Ha hecho lo que ha podido, tampoco te pongas así…

Aunque es un poco tarde. Paul no aguanta más y se marcha a casa llevándose la bicicleta con él.

– ¡Paul! Pero ¿dónde vas…?

– Déjalo, hija.- El abuelo mira mientras se aleja en dirección a su casa-. Después de esto lo mejor es dejarlo un poco solo…

– Tu hijo tiene que aprender que somo pescadores y no recolectores de basura.

“¿Es que no lo entienden?”, piensa Paul, sentado en el pequeño trastero de casa observando la bicicleta.

Está en perfecto estado. Se le ha ido la pintura un poco y, milagrosamente, no está oxidada (20). Funcionan la correa, el manillar, el sillín…Es como si la hubieran dejado en medio del mar para que alguien la encontrara. Quizá se le cayó a un niño de un crucero o un yate en medio del Pacífico. O puede que sea de uno de los barcos pesqueros y la han dado por perdida. Pero ahora es mía, porque yo la he pescado.

– ¿Qué haces?- La voz de Kiri, su vecina, suena detrás de unos arbustos. Tiene dos años menos que Paul y se conocen de toda la vida.

-Miro mi bicicleta.

– ¡Vaya!-responde Kiri- ¿la has comprado?

– No. La he pescado.

– ¡Entonces es como un regalo!-dice Kiri, y se queda mirando a su amigo-. ¿Y por qué ?tienes esa cara? Que parece que has masticado un limón.

Tiene razón. Debería estar contento. Quizá no ha traído un pescado, pero ha encontrado algo así como un tesoro de mar. Pero es como si hubiera fracasado. Su abuelo siempre dice que hay que estar agradecido a marawa, aunque últimamente les ha estado dando algunos dolores de cabeza con el ascenso de las aguas. En Kiribati (9) hay tres pilares milenarios: marawa, karawa y tarawa.  Mar , cielo y tierra. Y marawa parece estar comiéndose a tarawa. “Pero eso no es culpa de marawa”, piensa Paul, “ sino de los humanos”.

– No sé. Solo quería ayudar en mi primer día pescando fuera del arrecife. Y lo he estropeado, según mi tío. Yo no quería estropear nada…

Kiri inspecciona la bicicleta. Sus ojos pasan por encima de cada parte de su estructura y co las manos toca su superficie.

– ¿De quién será esta bicicleta?- pregunta finalmente Kiri muy curiosa.

– No lo sé- responde Paul- Creo que se debe de haber caído de un barco. A lo mejor alquien la está buscando y no se imagina que ha acabado aquí.

– ¿Y si la han tirado? A lo mejor ya no les gustaba y la echaron por la borda- vuelve a decir Kiri, que ahora está mirando los restos de un antiguo carro y unos cofres gigantes de mimbre que guardan en el trastero-Podríamos reciclarla.

Entonces, se levanta y se dirige adonde está Kiri para observar los restos: unas varillas, unas ruedas, un cajón metálico, uno de los cofres,…

– Creo que tengo una idea ¿Me puedes ayudar?

– ¡Uy! Pero, hijo, ¿qué habéis hecho?

La cara de mamá es un cuadro. Paul y Kiri se acercan a toda velocidad montados en bicicleta. Pero lo que realmente llama su atención es el carro amarrado en la parte de atrás, somos si fuera un remolque.

– ¡Mira, mamá!-  responde Paul-.Ahora podremos llevar el pescado sin que el abuelo tenga que cansarse tanto. (11,12, 13,14,15)

Paul ha empezado a dar vueltas con la bicicleta delante de su madre, que ha dejado de enhebrar las redes por un momento para contemplar el invento de los niños.

– Podemos hacer más recorrido en menos tiempo… ¡y no contamina! *

– Ve a enseñárselo a tu abuelo- responde mamá- a ver qu´é le parece. Está en el paseo marítimo, cerca del muelle, vendiendo el pescado con tu tío.

Paul sale como un rayo y encuentra a su abuelo y a su tío enseguida.

– ¡Vaya! Mira quien está aquí- dice el abuelo, rodeado de paseantes del muelle que miran su género-. ¿Y qué es eso, hijo?

– Su juguete nuevo- responde su tío, que está enseñando  unos cangrejos a un cliente-. -Vete. Que no estamos para jugar ahora.

– No es para jugar- responde Paul, algo molesto-.Esto nos puede ayudar a repartir el pescado. Mira.

Paul se baja de la bicicleta y coge una de las cajas que tienen pescado para vender, ante la mirada del abuelo y de unos clientes. Con algo de esfuerzo, pone la caja en el remolque.

– ¿Ves?- dice Paul mientras se sube a la bicicleta-.Ahora podemos dar una vuelta por el muelle y vender con más facilidad.

El abuelo lo mira y se ríe.

– ¡Vamos a ver qué tal funciona tu invento!- responde finalmente con mucho entusiasmo_.¡Déjame sitio, a ver si cabemos los tres!

– Pero, papá, estamos vendiendo…_ El tío de Paul le llama la atención a su padre un poco desconcertado.

– ¿Y qué te crees que voy a hacer ahora?- le reprocha-. ¡Vender con este nuevo invento!

Los tres en la bicicleta, un poco incómodos, inician finalmente su marcha.

– ¡Vaya! Parece que todavía me acuerdo de cómo se pedalea-grita el abuelo, dándose mucho impulso.

A Paul le gusta ver a su abuelo con tanta energía. Ahora, ya no tendrá que dejarse la espalda para transportar pescado. Puede que no vendan mucho, pero al menos no acabará agotado.

– ¡Vamos allá !- La voz del abuelo resuena sobre el paseo marítimo, junto a la risa de Paul y Kiri-. ¡Pescado, pescado fresco!¡ Vendo pescado fresco! ¡ Recién capturado esta mañana! ¡ En bicicleta! ¡ También recién capturada!

 

CUESTIÓNS E TAREFAS A RESOLVER EN RELACIÓN A O CONTO. INVESTIGA E RESPOSTA

TEMA 1: O HOME E A TERRA  (CCSS)

1. Paul e o seu avó saen a pescar. É o peixe un recurso natural?

2. Paul pesca unha bicicleta, é a bici un axente contaminante?

3. Qué tipos de contaminación coñeces?

4. No relato hai dous tipos de pesca a do atunero e a artesanal. Cal delas ten máis relación cun desenvolvemento sostible?

5. O avó fala do quecemento das augas, do aumento das temperaturas. Qué relación ten esto co cambio climático e o quecemento global?

6. Enumera causas e consecuencias  do cambio climático a curto e longo plazo.

7. Elabora un resumo sobre o tema que da resposta ás cuestións anteriores.

8. TAREFA: visita a seguinte relación e elabora un texto no que expliques a relación do tema coa noticia.

TEMA 2: O CLIMA E OS CLIMOGRAMAS (CCSS)

9. Recompilamos información sobre Kiribati diversos lugares. Indagamos sobre o seu clima e a súa paisaxe. Debemos contestar as seguintes preguntas:

  • En que hemisferio, continente e país se atopa o lugar?
  • Cal é o seu clima e cales son as súas características?
  • Como é o seu relevo?

10. TAREFA: Por qué hai inundacións e cambian as mareas? Qué son os refuxiados climáticos? Lee o seguinte artigo e establece unha relación entre o clima e a situación de Kiribati.

TEMA 3 : A XENTE DO PLANETA TERRA (CCSS)

11. Neste diálogo están presente a nai e o avó de Paul, tres xeracións. En Kiribati viven ao redor de 50.000 persoas, ten unha densidade de poboación similar a Tokio e Hong Kong.  Qué é a densidade de poboación?

12. Qué partes ten unha pirámide de poboación?

13. Cales son as causas e as consecuencias das migracións?

14. Lee os seguintes artigos (isto e isto) e escribe nun párrafo qué problema ten Kiribati, debido a qué e qué pasará coa súa poboación . Relaciona o resumo cos conceptos adquiridos (poboación, densidade de poboación, emigración e inmigración, causas das migracións).

15. TAREFA: Analizamos a evolución de pirámide de poboación de España:  Compara as partes da pirámide nos anos 1975, 1990, 2010 e a previsión para 2020 no seguinte enlace.

TEMA 1 :  A MATERIA, AS SUBSTANCIAS E OS CAMBIOS DE ESTADO (CCNN)

16. Cómo é posible que flote de igual xeito un atuneiro que a pequena barca de Paul e o seu avó?

17. Paul e o seu avo pescan no mar. A auga de mar é unha substancia pura ou unha mestura?

18. Paul pescou a biciclet a, pero sabendo que ésta é de ferro, con qué outro método podería tela sacado do mar?

19. Un barco que pesca con rede, qué método de separación de mestura emprega?

20. A auga que provoca inundacións en Kiribati e a mesma auga do mar. Explica os diferentes cambios de estado que se producen neste proceso.

21. A bicicleta que pescou Paul non estaba oxidada. A oxidación é un cambio químico, explica porque se produce e qué outros cambios químicos hai.

22. Si o peixe que pescan Paul e o avó non se mantén en condicións axeitadas o peixe apodrece, isto é por unha reacción, de qué tipo?

23. Elabora un esquema do tema.

24. TALLER DE SEPARACIÓN DE MESTURAS NA AULA.

TEMA 2: A ENERXÍA (CCNN)

25. Qué tipo de enerxía emprega un atuneiro para desprazarse? e a barca de Paul e o seu avó?

 26. O cambio climático e quecemento global ven das emisións de CO2 na súa maior parte, Qué tipo de enerxían producen estas emisións?

27. Qué tipo de enerxías renovables favorecerían o quencemento global  e favorecería a Kiribati?

28. TAREFA : Elabora un esquema sobre enerxías renovables e non renovables.

PRODUCTO FINAL: elaborar un folleto ou cartaz con alomenos 5 recomendacións reflexionadas que estraias dos temas  para frear o quecemento global.

 

ESTÁNDARES DE APRENDIZAXE

CIENCIAS DA NATUREZA

BLOQUE 1. INICIACIÓN Á ACTIVIDADE CIENTÍFICA

  • CNB1.1.1. Busca, selecciona e organiza información concreta e relevante, analízaa, obtén conclusións, elabora informes para o rexistro de plan de traballo e comunica, de forma oral e escrita, as conclusións.
  • CNB1.1.2. Expresa oralmente e por escrito, de forma clara e ordenada contidos relacionados coa área manifestando a comprensión de textos orais e/ou escritos.
  • CNB1.1.3. Emprega de forma autónoma o tratamento de textos (axuste de páxina, inserción de ilustracións ou notas etc).
  • CNB1.1.4. Manexa estratexias axeitadas para acceder á información dos textos de carácter científico.
  • CNB1.2.1. Manifesta autonomía na planificación e execución de accións e tarefas e ten iniciativa na toma de decisións, identificando os criterios e as consecuencias das decisións tomadas.
  • CNB1.3.1. Utiliza estratexias para estudar e traballar de forma eficaz, individualmente e en equipo, amosando habilidades para a resolución pacífica de conflitos.
  • CNB1.3.2. Coñece e emprega as normas de uso e de seguridade dos instrumentos, dos materiais de traballo e das tecnoloxías da información e comunicación.
  • CNB1.4.1. Realiza proxectos, experiencias sinxelas e pequenas investigacións formulando problemas, enunciando hipóteses, seleccionando o material necesario, realizando, extraendo conclusións e comunicando os resultados.
  • CNB1.4.2. Presenta un informe, de forma oral ou escrita, empregando soportes variados, recollendo información de diferentes fontes (directas, libros, internet) cando traballa de forma individual ou en equipo na realización de proxectos, experiencias sinxelas e pequenas investigacións.

BLOQUE 2 – O SER HUMANO E A SAÚDE

  • CNB2.1.1. Identifica e localiza os principais órganos implicados na realización das funcións vitais do ser humano.
  • CNB2.2.1. Identifica e describe as principais características dos aparellos respiratorio, dixestivo, locomotor, circulatorio e excretor e explica as principais funcións.
  • CNB2.3.1. Recoñece estilos de vida saudables e os seus efectos sobre o coidado e mantemento do funcionamento global do corpo.
  • CNB2.3.2. Coñece e explica os principios das dietas equilibradas, identificando as prácticas saudables para previr e detectar os riscos para a saúde.
  • CNB2.3.3. Recoñece os efectos nocivos do consumo de alcohol e drogas.
  • CNB2.3.4. Observa, identifica e describe algúns avances da ciencia que melloran a saúde (medicina, produción e conservación de alimentos, potabilización da auga etc.).
  • CNB2.3.5. Coñece técnicas de primeiros auxilios, en situacións simuladas e reais.

BLOQUE 3. OS SERES VIVOS

  • CNB3.1.1. Identifica e describe a estrutura dos seres vivos: células, tecidos, órganos, aparellos e sistemas nomeando as principais características e funcións de cada un deles.
  • CNB3.2.1. Identifica as características e clasifica os seres vivos: Reino animal, Reino das plantas, Reino dos fungos, outros reinos.
  • CNB3.2.2. Utiliza guías na identificación científica de animais e plantas.
  • CNB3.2.3. Explica a importancia da fotosíntese para a vida na Terra.
  • CNB3.3.1. Investiga e explica as relacións entre os seres vivos. Cadeas alimentarias. Poboacións, comunidades e ecosistemas.
  • CNB3.3.2. Recoñece e explica algúns ecosistemas: pradería, charca, bosque, litoral e cidade e os seres vivos que neles habitan.
  • CNB3.3.3. Observa e identifica diferentes hábitats dos seres vivos facendo fincapé no coidado destes e nomea algunhas causas de extinción de especies.
  • CNB3.3.4. Usa a lupa e outros medios tecnolóxicos para a observación científica.
  • CNB3.3.5. Observa e rexistra algún proceso asociado á vida dos seres vivos, utilizando os instrumentos e os medios audiovisuais e tecnolóxicos apropiados, comunicando de xeito oral e escrito os resultados.

BLOQUE 4. MATERIA E ENERXÍA

  • CNB4.1.1. Investiga a través da realización de experiencias sinxelas para achegarse ao coñcemento das leis básicas que rexen fenómenos como a reflexión da luz, a transmisión da corrente eléctrica e os cambios de estado.
  • CNB4.1.2. Investiga a través da realización de experiencias sinxelas para achegarse ao coñcemento das leis básicas que rexen reaccións químicas: combustión, oxidación e fermentación.
  • CNB4.2.1. Identifica e explica algunhas das principais características das diferentes formas de enerxía: mecánica, lumínica, sonora, eléctrica, térmica e química.
  • CNB4.2.2. Identifica e explica os beneficios e riscos relacionados coa utilización das enerxías renovables e non renovables: esgotamento, choiva ácida, radioactividade, expoñendo posibles actuacións para un desenvolvemento sostible.
  • CNB4.3.1. Planifica e realiza sinxelas experiencias e predí cambios no movemento, na forma ou no estado dos corpos por efecto das forzas ou das achegas de enerxía, comunicando o proceso seguido e o resultado obtido.
  • CNB4.3.2. Observa de xeito sistemático, aprecia e explica os efectos da calor no aumento de temperatura e dilatación dalgúns materiais.
  • CNB4 4.1 Identifica, experimenta e exemplifica argumentando algúns cambios de estado e a súa reversibilidade.
  • CNB4.4.2. Separa os compoñentes dunha mestura mediante destilación, filtración, evaporación ou disolución.
  • CNB4.4.3. Presenta conclusións de procesos de investigación, experiencias sinxelas ou proxectos sobre diferentes fenómenos físicos e químicos da materia, en diferentes soportes.
  • CNB4.4.4. Identifica e expón as principias características das reaccións químicas: combustión, oxidación e fermentación.
  • CNB4.4.5. Respecta as normas de uso, de seguridade e de mantemento dos instrumentos de observación e dos materiais de traballo.

BLOQUE 5. A TECNOLOXÍA, OBXECTOS E MÁQUINAS

  • CNB5.1.1. Identifica diferentes tipos de máquinas e clasifícaas segundo o número de pezas, o xeito de accionalas e a acción que realizan.
  • CNB5.1.2. Observa, identifica e describe algúns dos compoñentes das máquinas.
  • CNB5.1.3. Observa e identifica algunha das aplicacións das máquinas e dos aparellos e a súa utilidade para facilitar as actividades humanas.
  • CNB5 2.1 Constrúe algunha estrutura sinxela que cumpra unha función ou condición para resolver un problema a partir de pezas moduladas (escaleira, ponte, tobogán etc.).
  • CNB5.3.1. Identifica os elementos dun circuíto eléctrico, constrúe un e explica algúns efectos da electricidade.
  • CNB5.3.2. Observa e identifica as principais características dos imáns e relaciona electricidade e magnetismo.
  • CNB5.4.1. Coñece e explica algúns dos grandes descubrimentos e inventos da humanidade.
  • CNB5.4.2. Coñece e explica algúns dos avances da ciencia no fogar e na vida cotiá, na medicina, na cultura e no lecer, na arte, na música, no cine e no deporte e nas tecnoloxías da información e a comunicación.

 

CIENCIAS SOCIAIS

BLOQUE 1. CONTIDOS COMÚNS

  • CSB1.1.1.Busca, selecciona e organiza información concreta e relevante, a analiza, obtén conclusións, reflexiona respecto ao proceso seguido e o comunica oralmente e/ou por escrito.
  • CSB1.2.1.Utiliza as tecnoloxías da información e a comunicación (internet, blogs, redes sociais…) para elaborar traballos coa terminoloxía adecuada aos temas tratados.
  • CSB1.2.2.Analiza informacións relacionadas coa área e manexa imaxes, táboas, gráficos, esquemas, resumos e as tecnoloxías da información e a comunicación.
  • CSB1.3.1.Emprega con rigor e precisión o vocabulario adquirido para elaborar traballos coa terminoloxía axeitada aos temas tratados.
  • CCB1.3.2.Expón oralmente de forma clara e ordenada, contidos relacionados coa área, que manifesten a comprensión de textos orais e /ou escritos.
  • CSB1.4.1.Realiza traballos e presentacións a nivel individual e grupal que supoñen a busca, selección e organización de textos de carácter xeográfico, social e histórico.
  • CSB1.5.1.Utiliza estratexias para realizar traballos de forma individual e en equipo, e amosa habilidades para a resolución pacífica de conflitos.
  • CSB1.5.2.Participa en actividades de grupo adoptando un comportamento responsable, construtivo e solidario e respecta os principios básicos do funcionamento democrático.
  • CSB1.6.1.Valora a importancia dunha convivencia pacífica e tolerante entre os diferentes grupos humanos sobre a base dos valores democráticos e os dereitos humanos universalmente compartidos.
  • CSB1.7.1.Participa dunha maneira eficaz e construtiva na vida da aula e do centro e crea e utiliza estratexias para resolver conflitos entre seus compañeiros.
  • CSB1.7.2.Identifica e utiliza os códigos de conduta e os usos xeralmente aceptados nas distintas sociedades e contornos (escola, familia, barrio etc.).
  • CSB1.8.1.Valora a cooperación e o diálogo como forma de evitar e resolver conflitos e fomenta os valores democráticos.
  • CSB1.9.1.Amosa actitudes de confianza en si mesmo/a, sentido crítico, iniciativa persoal, curiosidade, interese, creatividade na aprendizaxe e espírito emprendedor que o fan activo ante as circunstancias que lle rodean.
  • CSB1.9.2.Manifesta autonomía na planificación e execución de accións e tarefas e ten iniciativa na toma de decisións.
  • CSB1.10.1.Desenvolve actitudes de cooperación e de traballo en equipo, valora as ideas alleas e reacciona con intuición, apertura e flexibilidade ante elas.
  • CSB1.10.2.Planifica traballos en grupo, coordina equipos, toma decisións e acepta responsabilidades.

BLOQUE 2 – MUNDO QUE NOS RODEA

  • CSB2.1.1.Identifica e clasifica os diferentes tipos de mapas, incluíndo os planisferios, define que é a escala nun mapa e emprega e interpreta os signos convencionais máis usuais que poden aparecer nel.
  • CSB2.2.1.Define clima, nomea os seus elementos e identifica os factores que o determinan.
  • CSB2.3.1.Define paisaxe, identifica os seus elementos e explica as características dos principais paisaxes de España e de Europa valorando a súa diversidade.
  • CSB2.4.1.Localiza nun mapa o relevo de Europa, as súas vertentes hidrográficas e o seu clima.
  • CSB2.4.2.Recoñece as principais características do relevo, os ríos e o clima de Europa.
  • CSB2.5.1.Explica o uso sostible dos recursos naturais propoñendo e adoitando unha serie de medidas e actuacións que conducen á mellora das condicións ambientais do nosos planeta.
  • CSB2.6.1 Explicar as causas e consecuencias do cambio climático e as actuacións responsables para frealo.

BLOQUE 3. VIVIR EN SOCIEDADE

  • CSB3.1.1.Explica que é a Unión Europea e cales son os seus obxectivos políticos e económicos e localiza nun mapa os países membros e as súas capitais.
  • CSB3.1.2.Identifica as principais institucións e os seus órganos de goberno na Unión Europea, recoñecendo os seus símbolos e explicando en que consiste o mercado único e a zona euro.
  • CSB3.2.1.Define poboación dun territorio e identifica os principais factores que inciden nesta e defíneos correctamente.
  • CSB3 2.2 Interpreta unha pirámide de poboación e outros gráficos usados no estudo da poboación.
  • CSB3.3.1.Describe as principais características da poboación española e europea.
  • CSB3.3.2.Explica o proceso da evolución da poboación en España e Europa e describe a incidencia que tiveron nesta, factores como a esperanza de vida ou a natalidade.
  • CSB3.3.3.Describe os factores que condicionan a distribución da poboación española e europea.
  • CSB3.3.4.Describe a densidade de poboación de España comparándoa mediante gráficos coa media da Unión Europea.
  • CSB3.4.1.Explica o éxodo rural, a emigración a Europa, e a chegada de emigrantes ao noso país.
  • CSB3.4.2.Identifica e describe os principais problemas actuais da poboación: superpoboación, envellecemento, inmigración etc.
  • CSB3.5.1.Identifica os tres sectores de actividades económicas e clasifica distintas actividades no grupo ao que pertencen.
  • CSB3.5.2.Explica as actividades relevantes dos sectores primario, secundario e terciario en España e Europa e as súas localizacións nos territorios correspondentes.
  • CSB3 6.1.Valora con espírito crítico a función da publicidade e recoñece e explica as técnicas publicitarias máis habituais, analizando exemplos concretos.
  • CSB3 7.1.Diferencia entre distintos tipos de gasto e adapta o seu presuposto a cada un deles.
  • CSB3 7.2.Planifica os seus aforros para gastos futuros elaborando un pequeno presuposto persoal.
  • CSB3.7.3.Investiga sobre diferentes estratexias de compra, comparando prezos e recompilando información.
  • CSB3 8.1.Desenvolve a creatividade e valora a capacidade emprendedora dos membros dunha sociedade.
  • CSB3.9.1.Identifica diferentes tipos de empresa segundo o seu tamaño e o sector económico ao que pertencen ás actividades que desenvolven.
  • CSB3.9.2.Describe diversas formas de organización empresarial.
  • CSB3.9.3.Define termos sinxelos relacionados co mundo da empresa e a economía, ilustrando as definicións con exemplos.

BLOQUE 4. AS PEGADAS DO TEMPO

  • CSB4.1.1.Define o concepto de prehistoria, identifica a idea de idade da historia e data as idades da historia, asociadas aos feitos que marcan os inicios e finais nomeando algunhas fontes da historia representativas de cada unha delas.
  • CSB4.2.1.Usa diferentes técnicas para localizar no tempo e no espazo feitos do pasado, percibindo a duración, a simultaneidade e as relacións entre os acontecementos.
  • CSB4.3.1.Sitúa nunha liña do tempo as etapas históricas máis importantes das distintas idades da historia en España.
  • CSB4.3.2.Identifica e localiza no tempo e no espazo os feitos fundamentais da historia de España describindo as principais características de cada unha delas.
  • CSB4.3.3.Explica aspectos relacionados coa forma de vida e organización social de España das distintas épocas históricas estudadas.
  • CSB4.3.4.Describe en orde cronolóxica os principais movementos artísticos e culturais das distintas etapas da historia de España citando os seus representantes máis significativos.
  • CSB4.3.5.Explica os principais acontecementos que se produciron durante o s. XIX e XX e que determinan a nosa historia contemporánea.
  • CSB4.3.6.Describe as características da sociedade española actual, e valora o seu carácter democrático e plural, así como a pertenza á Unión Europea.
  • CSB4.4.1.Identifica, valora e respecta o patrimonio natural, histórico, cultural e artístico e asume as responsabilidades que supón a súa conservación e mellora.
  • CSB4.4.2.Respecta os restos históricos e os valora como un patrimonio que debemos legar e recoñece o valor que o patrimonio arqueolóxico monumental nos achega para o coñecemento do pasado.
  • CSB4.5.1.Respecta e asume o comportamento que debe cumprirse cando visita un museo ou un edificio antigo.
  • CSB4.5.2.Aprecia a herdanza cultural a escala local, nacional e europea como a riqueza compartida que hai que coñecer, preservar e coidar.

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